Home » » Blog | Hp Canggih Oleh Datuk

Blog | Hp Canggih Oleh Datuk

Salam wanes untuk semua. Tadi wanes merayap-rayap di blog2 rakan dan terbaca entri pasal handpon. So, wanes pun teringat 1 cerita pasal hp ni. menyampah ja kan wanes ni. sorry lah yah! kalau serius saja tak bagus jugak bah!

Ok, alkisah ni bermula dgn si cucu (ogou) dgn seorang datuk (org lama bukan org tua, hehe) yg baru kerja di bandar dan beli hp sebelum pulang ke rumah neneknya. Cite ni waktu mula2 ada hp di bandar2 saja. Datuk ni tinggal kat kampung halaman yg dah ada line celcom tapi belum tau nak guna hp.

Waktu di rumah datuk dgn neneknya. Tetiba ada kawan si cucu ni pon dia kat rumah datuknya dalam bilik, datuk dan nenek ni ingatkan cucunya dah ada masalah mental coz cakap sorang2. Bila si cucu keluar dari bilik ternampaklah si datuk dan nenek ni sedang ngintai si cucu di luar bilik sambil merenung tajam pada cucunya, lalu si cucunya terangkan yang ada kawan sekerjanya di bandar bercakap dgn dia tadi, so dia bercakap dgn kawannya barulah si datuk dan nenek ni lega hatinya.

Waktu si cucu ke sungai utk mandi coz belum ada paip air graviti di rumah datuknya. Handponnya tertinggal di rumah datuknya. Sedang si datuk dan nenek duduk2 merenung bendang yg tidak berapa jauh dari rumah mereka, tiba2 hp si cucu berdering. Bah! apa lagi bergegar mereka sambil paksa memaksa.

Nenek : ko ambi tu radio

Datuk : ko lah bah yang ambi coz ko dekat tu radio

(last2 si datuk dgn tangan bergegar mencapai hp yg mereka ingat radio lalu bercakap tanpa menekan mana2 butang keyboard hp)

Datuk : tiada si ogou sini

(lalu hp tu berhenti berdering)

Nenek : siapa tu ?

Datuk : kawan si ogau, saya kasih tau si ogau tiada baru ni radio diam

(tiba2 hp berdering lagi, hampir2 si datuk terlepas tu hp)

Datuk : Uik! enda percaya ni orang, cuba ko lagi kasih tau

Nenek : Betul bah tiada si ogou sini

(hp terus berdering)

Datuk : Adeh! tidak percaya ko ar! nah ko tengok lah, tengokkk....

Google to wanes

(Si datuk memegang hp tu lalu skrinnya di hala ke seluruh sudut2 dan ruang rumah utk kasih tengok yang cucunya tiada di rumah. Lepas tu hp pun berhenti berdering)

Nenek : Nah kan! baru dia percaya kalau sudah tengok tiada si ogou

(Lalu si cucu ni pun pulang selepas mandi di sungai)

Nenek : tadi radio ko bunyi2

Cucu : siapa?

Datuk : tidak tau sebab tiada orang bercakap, bunyi saja. Saya kasih tengok yang ko tiada baru dia percaya

Cucu : apa ?

( Lalu si nenek ceritakan pada si cucu dari mula hingga akhir skrip di atas tadi )

Si cucu tidak tahan lalu ketawa sampai air mata pun berair. kehkehkeh...

(Cerita ini mitos semata-mata dan tidak ada kaitannya dengan benda hidup maupun yg mati)

Lupakan sedey2 dan kita hiburkan hati. ok!

6 comments:

  1. Hai ms.havoc,tq atas komennya yah! moga terus success..

    ReplyDelete
  2. hai akuvision, tq atas komennya. moga terus success...

    ReplyDelete
  3. hai anne,tq kerana komennya. moga success sentiasa..

    ReplyDelete