Home » , » Blog | Makanan Jepun

Blog | Makanan Jepun

Salam 1 Malaysia untuk semua rakan2. Selamat berpuasa. Entri kali ni wanes bawa makanan Jepun.Makanan Jepun

Sebelum itu wanes mohon maaf kepada yang berpuasa, bukan tujuan menggugat korang cuma ingin share korang makanan orang Jepun. Sebenarnya ada rakan wanes sedang melawat di Jepun ketika ini selama 2 minggu, so rakan wanes tu selalu kirim gambar2 kat Jepun.

Menurut cerita makanan Jepun ni kebanyakannya setengah masak terutama daging. Mereka lebih suka makanan seperti ini dan sudah jadi trend makanan mereka. Di tempat kerja wanes ada seorang sukarelawan Jepun, dia cerita mereka juga suka makan daging mentah. terutama daging ikan, adalah ramuan2 yang mereka bubuh pada daging supaya terasa sedap. Apapun wanes macam sukar nak makan makanan mereka ni. Baru dengar cerita, rasa dah lain macam wanes rasa :P

Makan Jepun Harganya Ratus-ratus!

Sebenarnya harga ni dalam matawang Jepun, so jangan hairanlah jika harganya ratusan yen. Ikut rakan wanes harga makanan di Jepun memang mahal berbanding di tempat kita, sekali makan dalam RM25. Jadi kalau ada rakan2 nak ke Jepun kenalah bawa wang banyak yerk! Kalau ada rakan2 kita yang berada di Jepun, bolehlah kita bertanyakan mereka keadaan sebenar di sana yerk. So, kepada yang nak bebuka puasa nanti petang, tak yah lah cuba2 sediakan makanan daging mentah. Nanti tekejut seisi rumah ;)

Sampai disini dulu, ketemu lagi di entri akan datang. Selamat menunaikan sembahyang Jumaat.

p.s kata orang, jauh berjalan luas pandangan dan bertambahlah pengalaman. Yang jauh mari dekat, yang dekat mari rapat. kita bertukar-tukar idea kat sini.

5 comments: